نحوه صحیح و اصولی آبیاری گیاهان

نحوه ی صحیح و اصولی آبیاری گیاهان

نگهداری گیاهان نیازمند به تحقیق و کسب تجربه می باشد. یکی از مهمترین نکات برای نگهداری و رشد گیاهان نوع و میزان و زمان آبیاری می باشد. بخصوص در مورد گیاهان گلدانی باید توجه بیشتری در مورد آبیاری داشته باشیم. نحوه ی صحیح و اصولی آبیاری گیاهان سلامت ریشه گیاه را تضمین می کند و از خشکی خاک و ریشه آن جلوگیری می کند. خانه گل ناردین به عنوان مرکز فروش عمده سانسوریا در این مقاله به بررسی چند نکته جهت بهبود رشد گیاه و جلوگیری از خشک شدن ریشه آن می پردازد. تا انتها با ما همراه باشید.

در زمان آبیاری گیاه به چه نکاتی باید توجه کرد؟

نکات مورد توجه در آبیاری

به صورت خلاصه چند نکته است که سبب بهبود رشد گیاه می شود. دمای آب، کیفیت آب و میزان املاح موجود در آن، زمان آبیاری و گلدانی که برای گیاه انتخاب کرده اید همه و همه تضمین می کنند که گیاه شما تا چه زمانی سالم می ماند. در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد می پردازیم:

دمای آب:

یکی از مهم ترین نکاتی که در زمان آبیاری صحیح و اصولی گیاهان باید به آن توجه شود دمای آب است. توصیه می شود برای آبیاری گیاهان از آب هم دما با محیط استفاده شود. برای این کار چند ساعت زودتر از آبیاری آب را در ظرفی ریخته و در محیط اتاق و یا در کنار گیاه قرار می دهیم تا دمای آب با دمای محیط و گیاه یکسان شود.

اگر از آب شهری استفاده می شود این کار باعث می شود که کلر آب هم از بین برود چون کلر برای گیاهان اثر مطلوبی نداشته بنابراین توصیه می شود که بعد از برداشتن آب از شیر آب شهری مدتی آب را نگه داشته، تا هم کلر آب از بین رفته و هم آب با محیط اطراف هم دما شود مخصوص در زمستان که ممکنه آب سرد باشد و به گیاه شوک وارد کند. ریختن آب گرم در هیچکدام از فصول سال پیشنهاد نمی شود چون در برخی مواقع ممکن است با سوختن ریشه های گیاه همراه شود.

کیفیت آب:

کیفیت آب تضمین می کند که برگ ها و ساقه گیاه تا چه حد زیبا و درخشان تر خواهند بود. هر چه آبی که برای اسپری روی گیاه استفاده می شود بدون املاح تر باشد برگهای براق تر و زیباتر و شاداب تر خواهیم داشت. چون املاح آب بعد از تبخیر آب روی سطح برگ مانده و ظاهری لکه دار و کدر به برگها می دهد. به همین جهت پیشنهاد می شود آب را در کتری بجوشانید و اجازه دهید با دمای محیط یکسان شود. و در این زمان از آن برای آبیاری گیاه استفاده کنید.

آب باران نیز یکی از گزینه های خوب دیگر برای آبیاری و استفاده برای گیاهان می باشد. در زمان آبیاری دقت کنید میزان آب آبیاری باید به اندازه ای باشد که که همه حجم خاک مرطوب شود و هم به همه ریشه های گیاه آب برسد. در صورتی که گلدان بزرگی دارید  آب را روی سطح  گلدان در همه بخش ها به صورت یکنواخت پخش کنید و اجازه دهیم تا آب به انتهای گلدان هم برسد و حتما از باز بودن سوراخ انتهای گلدان مطمئن شوید تا آب اضافه بتواند از انتهای گلدان خارج شود. در غیر از این صورت ریشه ها دچار پوسیدگی و یا اصطلاحا خفگی می شوند.

شاید این مطلب هم برایتان مفید باشد : نحوه انتخاب گلدان مناسب برای گیاهان

زمان آبیاری:

زمان آبیاری

زمان آبیاری گیاه را دست کم نگیرید. آب بیش از حد یا کمتر از میزان مورد نیاز گیاه می تواند آن را از بین ببرد. همانطور که می دانید زمان آبیاری برای هر نوعی از گیاهان متفاوت است. بعضی از گیاهان نیاز آبی بیشتری دارند. برخی متوسط و برخی مانند کاکتوس ها نیاز آب خیلی کمی دارند که منظور فاصله بین آبیاری می باشد و گرنه در هر نوبت آبیاری حجم آب باید به اندازه ای باشد که گیاه  سیراب شود و همه خاک مرطوب شود.

اجازه دهید با مثال توضیح بدهیم مثلا گیاهی مثل نخل مرداب همیشه باید در ظرفی از آب باشد و حتی توصیه می شود سوراخ انتهای گلدان بسته شود تا همیشه در یک شرایط با تلاقی زندگی کند. یا گیاه  شمعدانی در گلدان نیاز دارد تا خاک گلدان رو به خشکی برود و بعد آبیاری شود. ولی در مورد کاکتوسها متفاوت است و به زمان بیشتری برای فاصله بین دو آبیاری نیازداریم پس توجه کنیم در مورد کاکتوس ها متفاوت است

مرکز فروش عمده پتوس ناردین آماده ارائه مشاوره رایگان و انواع گیاهان آپارتمانی مانند سانسوریا، زاموفیلیا و… با نازل ترین قیمت می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت با شماره تماس های درج شده در سایت در ارتباط باشید.

سخن آخر:

نحوه ی صحیح و اصولی آبیاری گیاهان از اهمیت بالایی برخوردار است و عوامل زیادی در رشد گیاه تاثیر گذار هستند. توجه کنید که همه گیاهان موجود در منزل و محل کار ممکن است همزمان آبیاری نشوند و برخی به آب بیشتری نیاز دارند و برخی دیگر به آب کمتر. اگر در خصوص میزان آب مورد نیاز گیاه اطلاعی ندارید در هنگام خرید حتما از فروشنده سوال کنید. گیاهان احساس طراوت و شادابی را به محل شما هدیه می کنند. وجود آن ها علاوه بر زیبایی برای تنفس بهتر در هوایی پاکیزه تر لازم و ضروری است. دقت داشته باشید که آنچه سبب رشد گیاه می شود آبیاری مناسب، نور مناسب، دمای اتاق کافی و گلدان مناسب است. با رعایت چند نکته ساده می توانید رشد و سلامت گیاهتان را تضمین کنید.

اگر این مطلب از سایت بازار گل و گیاه اصفهان برایتان مفید بود یا تجربه دیگری در زمینه نگهداری از گیاهان مختلف و میزان آبیاری آن ها دارید خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان سایت خانه گل ناردین به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *