سیاه شدن برگ گیاهان

سبز بودن برگ گیاهان نشان از سرزندگی و سرحال بودن گیاه است

یکی از بدترین صحنه ها برای هر باغبان یا هرکسی که از گیاهان مواظبت میکند دیدن تغییر رنگ و سیاه شدن برگ گیاهانش است.

سیاه شدن برگ گیاهان دلایل متفاوتی دارد و ابتدا باید دلیل آن به طور قطعی مشخص شود تا بتوان با آن مبارزه کرد و گیاه را به حالت اولیه برگرداند.

1)بیماری باکتریایی:

اولین نشانه‌های بیماری لکه باکتریایی، که بیماری جدی است، شامل لکه‌ها و خطوط زردی است که بر پشت برگ‌ها ظاهر می‌شوند و اگر درمان نشود، این خطوط رفته رفته قرمز خواهند شد. خطوط در نهایت درازتر شده و به رنگ سیاه درمی‌آیند و باعث می‌شوند بافت برگ اطراف آنها به رنگ زرد درآیند. دیگر نشانه بیماری زخم‌های بد شکلی است که همزمان با این لکه‌های برگی بر روی ساقه ایجاد می‌شوند و موجب سیاه شدن و چروک شدن ساقه می‌شوند. برای آنکه از گرفتار شدن گیاه به بیماری لکه باکتریایی جلوگیری کنید، آن را در مکانی با تهویه و گردش هوای خوب، و در مقابل نور مورد نیازش، قرار دهید. از آبیاری بیش از اندازه گیاه و خیس کردن برگ خودداری کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که گیاهان‌تان با فاصله مناسبی از هم قرار گرفته اند و خیلی به هم چسبیده نیستند.

2) بیماری قارچی

 نشانه بیماری لکه برگی قارچی ظاهر شدن لکه‌های سیاه روی برگ‌های گیاه بیمار است. این لکه‌ها به مرور بزرگ‌تر شده و به هم می‌پیوندند و لکه‌هایی بزرگ با شکلی نا منظم تولید می‌کنند. چون بیماری لکه قارچی در بین گیاهانی که تازه خریداری شده اند معمول‌تر است در هنگام آبیاری آب را بر روی شاخ و برگ گیاه نریزید، در این صورت احتمال ابتلای گیاه‌تان به این بیماری کمتر خواهد بود. اگر گیاه‌تان به این بیماری دچار شده شاخ و بررگ آلوده آن را هرس کنید و دور بیاندازید و برای جلوگیری از پخش شدن بیماری گیاهان‌تان را به طور منظم با قارچکش سم پاشی و آبیاری کنید.

3)آبیاری نامناسب

آبیاری نامناسب باعث سیاه شدن برگ‌های گیاه و ریزش آنها خواهد شد. آبیاری خیلی کم و خیلی زیاد هر دو این تاثیر را بر گیاه‌تان خواهند داشت. آبیاری بیش از حد باعث سیاه شدن حاشیه و نوک برگ‌ها و پوسیده شدن ریشه‌ها می‌شود، در حالی که آبیاری کم باعث خشک شدن و ایجاد سوختگی روی برگ می‌شود، به خصوص اگر گیاه در معرض آفتاب مستقیم باشد. همانطور که می‌دانید هر گیاه به مقدار و دفعات مشخصی آبیاری نیاز دارد. با این حال می‌توان کارهایی انجام داد که مطمئن شد گیاه آب کافی دریافت کرده است. در اکثر گیاهان باید خاک اطراف طوقه همواره مرطوب باشد (نه خیس) و زمانی به آبیاری مجدد نیاز است که ۳ تا ۴ سانتی متر از خاک سطح گیاه خشک شده باشد. اگر گیاه را در گلدان کاشته اید از گلدانی با سوراخ‌های زهکش مناسب استفاده کنید. قبل از کاشت گیاه حواس‌تان باشد که این سوراخ‌های زهکش باز باشند. خیلی از گلدان‌ها این سوراخ‌ها را دارند اما این سوراخ‌ها باز نیستند و خودتان باید به کمک میخ یا دریل آنها را باز کنید. اگر گلدان سوراخ زهکش نداشته باشد آب در کف آن جمع شده و موجب پوسیده شدن ریشه‌ها و از بین رفتن گیاه خواهد شد.

4)کوددهی نامناسب:

 کود دهی بیش از حد گیاه باعث تجمع املاح  در خاک شده و در نهایت موجب سیاه شدن برگ‌های گیاه می‌شود 

نور بیش از اندازه

گاهی اوقات نور مستقیم خورشید (یا غبارپاشی گیاه در نور مستقیم) سبب ایجاد نقاط قهوه‌ای خشک بر روی برگ‌ها می‌شود.

در این صورت باید از قرار دادن گیاه در آفتاب مستقیم و غبارپاشی در این شرایط خودداری نمود.

کمبود ماده غذایی

کمبود برخی عناصر خاک، باعث سوختگی در نوک یا حاشیه برگ‌ها می‌شود (مثلاٌ کمبود پتاسیم اغلب باعث این اتفاق می‌شود).

گیاهان مبتلا به کمبود پتاسیم معمولاٌ ضعیف، کوتاه و کوچک هستند.

در این گیاهان رشد ساقه اصلی و شاخه‌ها متوقف گشته و فاصله میان گره‌ها کوتاه می‌شود.

در صورت شدت کمبود، شاخه‌های گیاه از انتها شروع به خشک شدن خواهند کرد.

با کوددهی مناسب نیز می‌توان این مشکل را حل نمود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *