آبیاری گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی طراوت و شادابی را به منزل شما می بخشند. اما برای افرادی که در باغبانی یا نگهداری از گیاهان سررشته خاصی ندارند این مشکل پیش می آید که نمیدانند طریقه آبیاری، زمان آن و  میزان آب مورد نیاز برای گیاهان مختلف چه اندازه است. عدم نگهداری صحیح از گیاهان موجب می شود تا با ابیاری بیش از حد گیاه را بگندانید یا سبب خشک شدن ریشه آن شوید. مرکز فروش عمده سانسوریا در این مقاله قصد دارد به بررسی عوامل موثر بر رشد گیاهان و آبیاری گیاهان آپارتمانی بپردازد. تا انتها با ما همراه شوید.

اولین پرسشی که در این مسیر برای شما پیش می آید سوال زیر است:

برای آبیاری گیاهان آپارتمانی، گلدان را تا چه عمقی آبیاری می‌کنید؟

آبیاری گیاهان آپارتمانی از اهمیت بالایی برخوردا است. به طور معمول برای آبیاری آن ها بهتر است با سرعت کم آب را درون خاک بریزید و این کار را تا زمانی ادامه بدهید که آب اضافه از انتهای گلدان خارج شود. این کار سبب می شود که مطمئن شوید آب به تمام قسمت های گلدان رسیده و ریشه ها همه مرطوب شده اند. مزیت این مدل آبیاری این است که ریشه گیاه نیز به سمت پایین رشد می کند. و شما هم از این که سوراخ موجود در پایین گلدان گرفته نشده و گیاه از آب زیاد نمی گندد اطمینان پیدا خواهید کرد.

علت پایین نیامدن آب از انتهای گلدان ممکن است پر شدن آن با شن و سنگ و … باشد که باید بررسی شود. چون همانطور که پیشتر به آن اشاره شد تجمع اب چه در درون خاک گلدان چه در زیر گلدانی سبب می شود تا ریشه گیاه نتواند به خوبی تنفس کند. به همین دلیل ضروری است پس از آبیاری زیر گلدانی را تخلیه کنید.

طبق بررسی های انجام شده تنظیم فواصل آبیاری همان چیزی است که از ازبین رفتن گیاهان جلوگیری می کند. عدم اطلاع از شیوه و زمان آبیاری یکی دیگر از عوامل موثر خراب شدن گیاهان است.

بیشتر بخوانید: انتخاب گلدان مناسب

میزان آب در هر آبیاری باید طوری باشد که آب اضافی از گلدان خارج شود تا مطمئن شویم که آب به تمام قسمت های گلدان و ریشه ها رسیده است. درضمن با این روش از باز بودن سوراخ زهکش گلدان هم اطمینان حاصل میکنیم. آب جمع شده در زیر گلدانی را حتما باید خالی کنید زیرا آب توسط سوراخ های زیر گلدان جذب و خاک بطور مداوم چسبنده و خیس و مانع تنفس ریشه می شود و در نهایت موجب مرگ آن می گردد. از داد آب سرد و کلر دار نیز به آنان خودداری کنید بهترین آب برای آبیاری گیاهان آب جوشیده ولرم می باشد یا میتوانید برای انجام این کار ظرفی را از آب پر کنید و به مدت 24 ساعت بگذارید بماند. پس از این مدت کلر آن پریده و دمای آن نیز با دمای محیط یکی میگردد.

هنگام خرید گیاهان اکثر خریداران این سوال را مطرح میکنند که چندوقت یکبار به آن آب بدهیم؟ به هیچ وجه نمیتوان به این سوال جواب قطعی داد، هر دو سه روز یا هفته ای یکبار آبیاری گیاهان نه علمی است و نه عملی ،بلکه زیان بار نیز می باشد، زیرا عوامل مهم دیگری نیز نظیر درجه حرارت محیط زیست ،اندازه و جنس گلدان (سفالی، لعابی، پلاستیکی، فایبرگلاس و غیره ) فصل، ترکیب خاک و مدت تابش نور و… در این امر مهم دخالت دارند. که باید مدنظر داشته باشید هیچ کارشناسی نمیتواند برای آبیاری گیاهان خانه شما برنامه ریزی کند جز خود شما با درنظر گرفتن فاکتورهای ذکر شده.

چگونه میزان رطوبت خاک را بررسی کنیم ؟

قبل از آبیاری، بررسی کنید که آیا گیاهتان واقعا به آن نیاز دارد یا خیر؟ سطح خاک ممکن است به نظر خشک و بی آب باشد، اما لایه های زیرین آن هنوز مرطوب باشند. انگشت خود را به اندازه ی دوبند انگشت در خاک فروببرید، اگر با انگشتتان احساس خشکی کردید، زمان آبیاری فرارسیده است. بهتر است این کار را چند دوره تکرار کنید تا برنامه آبیاری گیاهتان را با توجه به محیط زندگی خودتان و شرایط دما، نور و میزان رطوبت محیط به دست بیاورید.

تشخیص گونه‌های گیاهی مختلف چه کمکی در روند آبیاری گیاه می‌کند ؟

اکثر گیاهان آپارتمانی ترجیح می دهند در خاک مرطوب زندگی کنند(نه خیس و آبدار! فقط مرطوب). خوشبختانه با خاک های مخلوط شده که برای زهکشی خوب، ترکیب می شوند، این امر میسر می شود. با این حال گیاهان مختلف، نیازهای رطوبتی بسیار متفاوتی دارند. بعضی از گیاهان دوست دارند خاکشان کاملا خشک باشد. برخی دیگر ترجیح می دهند بین دو آبیاری، خاکشان کمی رطوبت خود را از دست داده باشد.

گیاهانی نیز وجود دارند که اگر خاکشان فقط کمی خشک شود، همه ی جوانه ها و برگ های خود را می سوزانند. با این حال، به عنوان یک قاعده ی کلی، گیاهان گل دار دوست ندارند که خاکشان کاملا خشک شود. ساکولنت ها ترجیح می دهند خاکشان تقریبا خشک شود. سبزیجات (به خصوص سبزیجات آبدار: مانند گوجه فرنگی) دوست دارند مرطوب نگه داشته شوند و به آب زیادی احتیاج دارند. برخی گیاهان دارویی(مانند: ریحان، رزماری و آویشن) علاقه دارند بین دو آبیاری، خاکشان کمی خشک شود و این کار عطر و طعم آن ها را قوی تر خواهد کرد.

برخی گیاهان مانند بامبو لوتوس به خاک همیشه مرطوب احتیاج دارند. اگر نیاز آبی گیاهانتان را فراموش می‌کنید، یک پیشنهاد برای شما داریم. از راه های به خاطر سپردن دوره ی آبیاری گیاه این است که روی گلدان یا کنار گیاه، از تگ هایی استفاده کنید و روی آن ها نیاز آبیاری گیاه را یادداشت کنید.

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان چه وقتی از روز است ؟

ریشه ی گیاهان، صبح ها و شب ها بیشترین جذب آب را دارند و کمترین مقدار آن هنگام ظهر است. با این حال بهترین زمان آبیاری، صبح ها قبل از رسیدن اشعه های خورشید به گیاه است. بهتر است بدانید آب دادن به گیاهان در شب نیز ایده ی خوبی نیست. چرا که به دلیل نرخ کم تبخیر، آب در طول شب، روی برگ های گیاه و اطراف ساقه‌ها می‌نشیند. اینگونه گیاه بیشتر در معرض انواع بیماری های قارچی از جمله کپک پودری قرار می‌گیرد.

با سرد شدن هوا، شیوه آبیاری گیاهان آپارتمانی چه تغییری می‌کند ؟

در فصل پاییز که هوا به مرور سرد تر خواهد شد و به خصوص در  فصل زمستان، اکثر گیاهان به اصطلاح به خواب می‌روند. در این زمان گیاهان کمترین میزان رشد را داشته و سوخت و ساز گیاه نیز کاهش می‌یابد. علاوه بر این، نرخ تبخیر نیز در این فصول کمتر خواهد بود. بنابراین باید میزان آبیاری را کاهش داده و فواصل بین دو آبیاری را افزایش دهید.

با این حال همانطور که بالاتر گفته شد بهتر است قبل از آبیاری، سطح خاک را با دست لمس کنید که خاک تقریبا رطوبت خود را از دست داده باشد؛ چرا که آبیاری زیاد، منجر به باتلاقی شدن خاک و پوسیده شدن ریشه و در نهایت، مرگ گیاه می شود.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *