علت ریزش بـرگ در گیـاهـان

دلایل ریزش برگ در گیاهان بنا به شرایط محیطی و نوع گیاه بسیار متفاوت می تواند باشد.این عارضه درگیاه ضمن اینکه شکل ظاهری گیاه را تغییر می دهد، برای باغبان هرگلی ناراحت کننده میتواند باشد. بطور کلی عواملی همچون تغییرات فصلی و آب وهوایی،تناوب آبیاری،عدم تهویه مناسب وحرارت بالا ،استرس یا شوک،وجود آلودگی ها، بیماری ها و آفات مختلف،نرسیدن نور کافی،آسیب فیزیکی،عدم تغذیه مناسب و یا سرمای زیاد  باشد.که در ادامه به توضیحات هرکدام بپردازیم.

تغییرات فصلی و آب و هوایی:

تغییرات فصلی و آب و هوایی می تواند محرکی باشد که گیاه دچار خزان و ریزش برگ شود.چراکه هر برگی مانند گلهای گیاه، طول عمری دارد و باید جای خود را به برگ های جدید بدهد.پس طبیعی است که برخی گیاهان در پاییز وزمستان و حتی در بهار دچار ریزش برگ شوند.این موضوع تاحد متوسطی جای نگرانی ندارد.چه بسا همانطور که گیاه برگی را از دست می دهد ازطرفی جوانه جدید می زند و دارای برگ جدید می شود.

اما باید توجه داشت اگر ریزش برگ ها از حالت طبیعی خودش خارج شد علت را باید در موارد دیگر جستجو کرد.

تناوب آبیاری :

هر گیاهی با توجه به نوع و گونه ای که دارد و اینکه در چه شرایط آب و هوایی و محلی نگهداری می شود نیاز به آبیاری مشخصی دارد. آبیاری زیاد می تواند صدمات جدی به گیاه وارد کند چرا که باعث خفگی ریشه گیاه شده و جلوی تبادل هوا را می گیرد.در نتیجه گیاه برای بهبود شرایط مجبور می شود تعدادی برگ ها را از دست بدهد.گیاهان بیشتر از آنکه از کمبود آبیاری رنج ببرند از آبیاری زیاد رنج میبرند.این امر گیاه را دچار عارضه هایی که خود را روی برگ نشان می دهد بروز می دهد و درنهایت باعث می شود گیاه برگ های خود را از دست بدهد.گاهی اوقات آبیاری هر دوره با توجه به نیاز گیاه صورت می گیرد اما غافل از اینکه ممکن است زهکش ته گلدان بسته شده باشد و خروجی آب به راحتی امکان پذیر نباشد.و مانداب ایجاد شده و پوسیدگی ریشه و طوقه و درنهایت زردی برگ که موجب ریزش آن می شود را داشته باشد.

همچنین کم آبی و خشکی باعث می شود گیاه برای حفظ آب برخی از برگ های خود را از دست بدهد.پس با رعایت تناوب صحیح آبیاری هر گیاهی می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

عدم تهویه مناسب و حرارت بالا :

ریزش برگ در گیاهان می تواند علت دیگری نظیر نداشتن تهویه مناسب باشد! لازم است بدانیم گیاهان را باید از یکدیگر بطوریکه جریان هوای آزاد در بین آنها برقرار باشد، قرار دهیم.بخصوص در مواقعی که حرارت محیط بالا باشد مشابه کمبود آب عمل می کند و سرعت تبخیر آب موجود درخاک را افزایش داده و نتیجه آن ریزش برگ های گیاه خواهد بود.پس با فاصله دهی بهتر گیاهان و تنظیم دمای محیط از ریزش برگ در گیاه جلوگیری کنیم.بهترین دما برای گیاهان آپارتمانی 22 درجه ی سانتی گراد است.

استرس یا شوک :یکی از دلایل بسیار شایع در ریزش برگ گیاهان استرس یا شوک وارده بر گیاه است.شوک در واقع واکنش گیاه در برابر تغییرات ناگهانی دما،جابه جایی،نور،تناوب آبیاری و… می تواند باشد.در خیلی از موارد بعد از خریداری گل و انتقال ان به محل کار یا منزل می بینیم گیاه دچار ریزش برگ شده است.کاملاً واضح است که گیاه قبلا در شرایط بسیار ایده آل گلخانه به سر می برده است و وقتی که به یکباره از محیط گلخانه به محیط منزل و یا محل کار انتقال داده می شود و شرایط جدید برای آن به قدری ایده آل نباشد گیاه را دچار استرس می کند.در هنگام خرید حتما چگونگی فراهم اوردن شرایط مناسب نگهداری گیاه را از کارشناس جویا شویم و تا حد امکان در جابه جایی گیاهان حساس همچون بونسای یا… از پلاستیک استفاده کنیم تا سرما را به حداقل برسانیم یا از تابش مستقیم آفتاب آنها را محافظت کنیم.

همین موضوع در ارتباط با گیاهانی که به تازگی تعویض گلدان شده اند یا تقسیم بوته شده اند نیز وجود دارد که پس از مدتی شاهد تغییر رنگ برگ ها به زرد و درنهایت رزش برگ ها خواهیم بود.

بهتر است در زمانی که گیاه را تعویض گلدان کردیم از محلول های قارچکش و زمانی که گیاه را به محیطی با شرایط جدید جابه جا کردیم از ضدشوک استفاده کنیم تا استرس وارده بر گیاه کمتر شود.در زمانی که ریزش برگ درنتیجه ی شوک وارده به گیاه باشد باید اجازه دهیم گیاه ما خود را با شرایط جدید وفق دهد و سازگار شود. و شرایط محیط را به شرایط ایده آل گیاه نزدیک کنیم.

آفات و بیماری های مختلف :

چند وقت یکبار لازم است برگ های گیاهان را بررسی کرده و از سلامت آنها اطمینان خاطر پیدا کنیم. با چک کردن برگ ها هرگونه علایم ظاهری حمله آفات و قارچ ها  را شناسایی کنید.وجود آفات وبیماری ها می تواند به گیاه آسیب برساند. بعنوان مثال وقتی گیاه مورد حمله شته یا شپشک آردآلود قرار می گیرد اگر سریع برطرف نشود گیاه به مرور ضعیف و ناتوان شده و برای مقابله با آنها ناچاراست برگ های خود را از دست بدهد.

نـور کم :

یک فاکتور مهم برای ادامه رشد گیاه برخورداری از نور کافی است.هرچه میزان روشنایی محیط کمتر باشد گیاه از حالت طبیعی رشد خود خارج شده و فتوسنتز و تنفس سلولی گیاه را مختل می سازد. در نتجه به دنبال نقطه ای پرنورتر باشید یا با ایجاد نورهای مصنوعی سطح نور تابیده بر آن را بالا ببرید.

آسیب فیزیکی :

گیاهان را در مسیرهای پر تردد که در معرض رفت و آمد افراد یا حیوانات هستند قرار ندهیم.چرا که حیوانات خانگی و حتی گودکانی که گیاهان را مرتب لمس می کنند می تواند دلیلی برای ریزش برگ باشد.گیاهان را در فضاهایی که کمتر در معرض رفت و امد افراد هستند نگهداریم کنیم تا از تنش های محیطی دور باشند.

عدم تغذیه مناسب :

معمولا گیاهان در منازل یا محیط های کار برای بحث تغذیه فقط به آنها آب داده می شود.و تغذیه کافی و مناسبی در مورد آنها صورت نمی گیرد.باید بدانیم اگر قبل از ریزش برگ دچار زرد شدن و یا سبز کمرنگ کند علت را می توان در مورد تغذیه نامناسب جستجو کرد.در صورت عدم رسیدگی بموقع در نهایت گیاه برگ های خود را از دست خواهد داد.دفعات تغذیه ی گیاه را مرتب هر دوره انجام دهیم تا برای ریزش برگ ها پیشگیری کرده باشیم.

سرمـای زیاد :

یکی دیگر از دلایل ریزش برگ سرمای زیاد محیط اطراف گیاه می تواند باشد.گیاهانی که اقلیم آنها نواحی گرمسیری باشد باید از سرما محافظت شوند.بسیاری از گیاهان اپارتمانی به سرما حساس هستند و اگر دما از حد معمول کمتر شود گیاه دچار ریزش برگ می شود..می بایست گیاه را در جلو درب ورودی یا محوطه هایی که در معرض سوز و سرما هستند قرار ندهیم.همچنین در تابستان نیز روبروی باد مستقیم کولر نباشند. نکته ی بازگو شده را حتما در مورد فیکوس بنجامین باید رعایت کرد تا با ریزش برگ آن مواجه نشویم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *